söndag 3 augusti 2008

Läsa ut eller byta?

Det händer emellanåt att jag mister intresset för texten jag läser – den förmår inte att behålla mitt fokus, den får mig inte nyfiken på vad jag ännu inte har läst i samma text. I akademiska studiesammanhang var det ganska vanligt att jag av prestationsskäl måste ta mig igenom texter som var allt annat än inbjudande. Men när jag nu läser som connoisseur... varför då ödsla lästid, på sånt som jag egentligen inte fascineras av? Det måste då finnas skäl att fortsätta: att ämnet som sådant egentligen intresserar, och att jag har nytta av texten av den anledningen, eller att nån rekommenderat texten och att jag litar på den personens litteraturomdöme. Men rent generellt byter jag hellre ut en bok än att träla mig igenom en text som inte ger mig nåt.

0 kommentarer: