tisdag 11 november 2008

LibraryThing

Jag har hittat till librarything.com. Det är en lysande sida för oss som gillar böcker.

Det är lätt att registrera sina egna böcker på sitt konto och på så vis få ett överskådligt index över det egna biblioteket. Man kan inne på siten enkelt söka efter olika böcker i mängder av databaser, som till exempel amazon.com och LIBRIS. Det räcker att söka på ISBN-nummer, så kommer resultatet upp – sen är det bara att klicka på bokens titel, så förs boken in i ditt eget register.

Med utgångspunkt i de böcker man registrerat, kan man sedan få mängder av rekommendationer på böcker man kan tänkas uppskatta. Och det är ingen liten lista med rekommendationer. Jag har hittills registrerat 240 böcker, och rekommenderas 931 volymer. Man kan vid varje enskild rekommenderad bok klicka för att se vilka eller vilken bok ur det egna biblioteket som tipset baseras på. Ju fler böcker som tipset baseras på, desto högre upp i rekommendationslistan hamnar tipset. Verkar det som.

Det är kostnadsfritt att registrera upp till 200 böcker. Vill man ha med fler böcker, så kostar det pengar. Själv registrerade jag mitt konto i ett år för tio dollar. Det är det värt.

Här finns de böcker jag lagt in.

4 kommentarer:

marlan sa...

Oh

jag hittade dit i somras vill jag mminnas. Det är en kul sida, det där.

Creutz sa...

O ja; lägger in böcker för fullt!

Anonym sa...

...men man kan väl "regga" sig på livstid för 25USD?

Creutz sa...

Stämmer. Kan det nog vara värt.