tisdag 23 december 2008

Enkät ändå

Jag har dragit mig för enkäterna. Men vafan, här besvarar jag en variant på en som varit i omlopp ett tag. Enkäten, något justerad nu, tog jag från Subjektiva Olivia.

Den värsta läsupplevelse du haft
Jag brukar se till att inte läsa ut böcker som jag inte tycker om. Därför måste väl något som omständigheterna mer eller mindre tvingat mig att läsa nämnas här. Och då blir det kurslitteratur. Skulle tro att något jag läst av postmoderna teologer torde vinna priset. Nära obegripligt, nära ovidkommande.

Vilken bok har påverkat dig mest hittills?
Så talade Zarathustra av Nietzsche. Boken och dess författares andra böcker hjälpte mig att bryta med religionen. Samtidigt är Zarathustra ett mästerverk. Stilistiskt utmärkt, och till innehållet utmanande och säkert kontroversiellt.

Har du läst någon bok som du blivit riktigt skrämd av?
Jag minns att jag läste en bok i Tre Deckare-serien när jag var liten som handlade om nån som klädde ut sig till monster. Det där monstret drömde jag om sen. Annars är ju rysare en av mina favoritgenrer: jag uppsöker böcker som är obehagliga.

Vad använder du som bokmärke?
Lappar, pennor, hundöron, vad som finns till hands. Ofta lägger jag bara boken upp och ner.

När brukar du läsa?
Närhelst det är lämpligt, och ofta på kvällen och natten innan jag somnar.

Vilken var den första bok du läste?
Vet ej.

Vad är bättre: pocket eller inbundet?
Jag föredrar mjuka pärmar för att de ofta är lättare att ha med sig. Inbundna böcker kan dock vara särskilt estetiskt tilltalande. Generellt går jag efter priset.

Brukar du lämna "kännetecken" i dina böcker?
Jag vill använda mina böcker. Så jag använder understrykningspenna och viker hundöron. Skriver i dem ibland – egentligen alldeles för sällan.

Påverkar titeln/omslaget dig om du överväger att köpa en bok?
Ja, om jag står i bokhandeln och ser en pocket med en titel som intresserar mig eller ett slående omslag, så har den en fördel jämte andra böcker. Gör sedan baksidetexten inget för att tilltala mig, så kan det dock få vara i alla fall.

Sidantalet då?
Nej. Möjligtvis undviker jag för tunna böcker.

Brukar du bläddra fram till sista sidorna för att få reda på slutet?
Nej.

Finns det någon bok du läst flera gånger?
Åtskilliga böcker har jag påbörjat och inte avslutat för att därefter ta upp dem igen. Därmed inte sagt att de blivit genomlästa på andra försöket. Bibeltexten har jag läst mer än en gång, skulle jag tro, men nog bara en gång pärm till pärm.

Har du råkat ut för någon olycka som böcker varit orsaken till?
Inte allvarligare än att jag kan ha missat en hållplats nån gång...

Brukar du sälja/ge bort dina böcker eller klänger du dig maniskt fast vid dem, även om det är någon bok du inte gillar?
Jag behåller mina böcker. Förutom en del religiös litteratur som jag bränt.

Tar du med dig boken du läser på toa?
Jag har vanligtvis en bok liggandes på toaletten.

Har du något boksystem? Skriver du upp vad du läser/ska läsa/ska köpa/köpt för böcker? Skriver du kanske till och med läsdagbok?
Jag lägger in mina böcker på LibraryThing och skriver om dem på literature connoisseur.

3 kommentarer:

Fågelflickan sa...

God jul min vän!

Anonym sa...

Kul att läsa dina svar!

Vad är det som gör att man känner sig så berikad av att läsa, tänker du? (Om du håller med i mitt påstående.)

A.W

Creutz sa...

Resan till verkligheter man annars inte kommit till. Kunskapstillförseln. Djupen man bär med sig.