lördag 17 januari 2009

Bokrecension: Bögslungan

Bögslungan är skriven av Per Alexandersson.

Bögslungan är en ungdomsbok utgiven av LL-förlaget. Men boken kan med fördel läsas av alla. Och frågan är om den inte borde vara obligatorisk läsning för varenda högstadieelev i landet. Boken behandlar nämligen på ett rakt sätt manlig homosexualitet i högstadiemiljö. – Max märker att hans känslor för Niklas blir allt starkare: hans vilja att vara honom nära blir större; han drömmer om honom. Vad betyder väl detta?

Boken känns fräsch. Miljön känns realistisk och samtida: Coldplay nämns, till exempel. Mobbningen i skolmiljön är inte förskönad. Bögskräcken inte heller. Så här kan det mycket väl vara. Min pojkvän sa efter att ha läst boken i ett sträck: den här hade jag velat läsa när jag var fjorton år. Och jag också.

Tack, Per Alexandersson, för den här boken!

3 kommentarer:

Anonym sa...

Sedär ja!

Fågelflickan sa...

Och pojken hette Niklas! Det låter som en bra bok, jag har själv ett väldigt kärleksfullt förhållande till många ungdomsböcker jag läste förr. Du borde låna en av mig som har samma tema fast om ne tjej.

Creutz sa...

Kunde säkert vara intressant. Tack!