lördag 14 februari 2009

Bokrecension: Bögjävlar

Bögjävlar är en essäsamling, eller kanske reportagebok, skriven av Daniel Björk, Tomas Hemstad, Stefan Ingvarsson, Petter Wallenberg och Roger Wilson. Samtliga författare är aktiva på bloggen Bögjävlar. I boken finns också en avdelning med inlägg från bloggen.

Bögjävlar är en bok som riktar sig inåt mot HBT-rörelsen. Skribenterna är kritiska mot vad de uppfattar som en likriktning inom bögkulturen, som tar sig uttryck i att de enskilda bögarna lämnat bakom sig sin historia, sin stil och extravagans och wit, för att moloket anpassa sig efter heteromannen. De menar att det blivit ett ideal att efterlikna heteromannen. Kläderna på klubbarna, säger de, blir t-shirt och jeans. Det blir mindre utrymme för det utsökta. Musiksmaken likriktas och slätas ut. Schlagern går på repeat och en homofientlig artist som Carola omhuldas. – Kan det vara ett uttryck för självförakt?

Författarna menar att HBT-kulturen (i Sverige) varit anpasslig och slipat bort sin olikhet gentemot heterokulturen. Den homosexuelle mannen blir ofarlig och utslätad. En tjänare, liksom gänget i Fab 5. Någon som i filmerna blir en komisk bikaraktär. Författarna kräver inte tolerans för bögar. De kräver respekt. Det räcker inte att nöja sig med tolerans på heterovärldens villkor. Som Tomas Hemstad skriver:
"Jag önskar att vi kunde komma vidare från idoliserandet av straightheten och avmystifiera maskuliniteten, den är en identitet bland andra. Och att vi kunde räta på ryggen (inte handlederna) och börja signalera styrka i oss själva. Inte som biroller i ett heterosexuellt samhälle. Utan som kungar i vår egen värld." (sid. 103)
Trots att det legala förtrycket minskat ligger samhällets oförmåga att tillåta den individuella bögens individualitet kvar. Hemstad beskriver en lärares reaktion när han kommer för att föreläsa i en skola:
"'Vilken tur att de skickade dig, vissa år har det varit någon som är mer...du vet (knycker med handleden) och det är så svårt för eleverna att identifiera sig med en...sån.' Tidigare hade [jag] på något sätt sugit i [mig] de här 'komplimangerna'. Nu var det inte roligt längre." (sid. 98)
Bögjävlar är en intressant bok. Jag håller inte med om allt de skriver, men som debattbok riktad inåt mot HBT-sammanhang bör den få fylla en viktig post som diskussionsunderlag. Jag för min del vägrar att låta mig inordnas under några som helst förväntningar på hur jag ska vara enkom av den anledningen att jag är bög.

3 kommentarer:

marlan sa...

Nå, intressant verkligen.
Jag har funderat på att läsa denna också, men just då ryckte jag tag i QueerSverige istället.
Jag har för mig att neutraliserandet av Den Homosexuelle Mannen nämns i inledningen till den boken förvisso.

Fågelflickan sa...

Låter skitbra, borde läsa!

Creutz sa...

Läs!