onsdag 25 februari 2009

Shopping

Nå, jag sprang förbi bokrean. Förr hände det några år att jag köade utanför Wettergrens i Göteborg. I år blev det inget nattsudd. Men ett besök på eftermiddagen i alla fall.

På Akademibokhandeln i Borås stod i vanlig ordning böcker travade på pallar. Jag halvsprang förbi dem, tittade åt höger och vänster, fortsatte. Plockade upp nån bok, la tillbaka dem. I lyrikväg erbjöds endast Gunnar Ekelöfs samlade dikter: men de står redan i hyllan här hemma. Jag får hysa en förhoppning om att ett berg av lyrik redan köpts upp av törstande boråsare. — Till kassan kom jag med Språkrådets Svenska skrivregler (reglerna ska sitta i ryggraden, hjärnstammen och fingrarna för att effektivt kunna brytas mot) och Maktspråk av Lars Melin och Martin Melin. Är boken lika bra som Fiint språk (där man får lära sig hur man är arrogant i språket) så har jag en utmärkt läsupplevelse framför mig.

Jag vet inte vad det är. Men bokrean känns inte som förut. Som jag kommenterade hos Avantgardet: hellre importerar jag bra böcker än att köpa nåt jag egentligen är tveksam till om jag vill läsa.

Uppdatering: I dag gick jag in i Wettergrens, också här i Borås. De hade en hel del lyrik till lågt pris. Bl.a. Ulf Karl Olov Nilssons Synopsis som jag köpte för åtskilligt fler kronor över nätet häromsistens. På Wettergrens köpte jag Simplify your life: Förenkla ditt liv och bli lyckligare och mer harmonisk, av Werner Tiki Küstenmacher med Lothar J. Seiwert, och den verkar riktigt bra.

0 kommentarer: