måndag 13 april 2009

Brev: Franz Kafka

Herr Kafka,

kände att jag ville skriva några rader. – Jag har ägnat en del tid åt att läsa några av de noveller och texter som du har låtit publicera. Och herregud, de är bra! Jag vill också gratulera till den utmärkta formgivningen av boken som förlaget bestått med: det strama omslaget i linnepapper, dina egna teckningar på framsidan, trådbindningen, papperskvaliteten, typsnitt, marginaler... alltihop är så utmärkt genomfört.

Häromdagen läste jag Förvandlingen. Och inte bara i den texten, utan genomgående, tycker jag att det är en stor förmån att få ta del av din virtuosa språkkänsla, som när du beskriver det absurda som om det vore något högst alldagligt: apan som blir som en människa. Eller i fallet ovan – mannen som en morgon vaknar som en jätteinsekt.

Jag vet att du inte var så förtjust i att dina opublicerade texter skulle publiceras. Jag hoppas du har tänkt om angående det, eller att du med avsikt avkrävde löftet av Max Brod, att dina verk skulle brännas, eftersom du visste att han inte kunde lova dig nåt sånt. Snälla, ta inte illa upp, jag vill läsa mer av vad du skrivit!

Med all vänlighet, etc.

3 kommentarer:

Stjärtmes sa...

jag brukar också skriva brev till människor som är döda, och människor som jag beundrar eller bara människor som jag vill lära känna.

Creutz sa...

Ja, brevformen är en intressant genre att arbeta med!

Anonym sa...

Gillar ditt brev till Kafka.

Det händer att jag skriver brev som jag aldrig postar. Svårt att skicka brev till döda tex. Eller till människor man är vred på. Tycker om brev, handskrivna.

A