onsdag 29 juli 2009

Böcker som meningsgivare...

Hittade ett citat i en liten skrift vid namn Boken denna sällsamma vara [sic!, inget kommatecken] av Oscar Setterblad. Elitistiskt? Pretentiöst? Talande?
"En boksamling avslöjar mycket om sin ägare. Den ger en tämligen god bild av hans kynne och hans intressen. Ett hem utan böcker är något fruktansvärt. Tomheten lyser emot besökaren inte blott från väggarna utan också från människorna själva."
Så illa behöver det nu inte vara, men nog är bokhyllan ett av de första ställena jag undersöker vid besök i ett hem jag inte varit i förut. —

3 kommentarer:

Anonym sa...

Skådar mitt öga en annan språkpolis? Härligt. Jag kollar också in bokhyllan med en gång - det är ju viktigt att veta vad för slags folk man umgås med!

Creutz sa...

Ja, jag är språkpolis... jag bär det som ett lyte man i hemlighet är lite stolt över...

Anonym sa...

Man SKA vara stolt över att vara språkpolis! Och inte bara i hemlighet (fast jag skäms över att jag många gånger inte har en aning om hur jag ska kommatera).