onsdag 9 december 2009

Inspiration

Fick en bok på posten i dag, som jag längtar efter att ta mig an. Det är en inspirationsbok för såna som skriver. För författare (låt oss ta ifrån det ordet dess pretentiösa biklang!). Boken heter Advice to Writers, red. Jon Winokur, och innehåller mängder av citat som berör hantverket att skriva.

Ett citat ur mängden:
»Omit needless words. Vigorous writing is concise. A sentence should contain no unnecessary words, a paragraph no unnecessary sentences, for the same reason that a drawing should have no unnecessary lines and a machine no unnecessary parts. This requires not that the writer make all his sentences short, or that he avoid all detail and treat subjects only in outline, but that every word tell.«
– William Strunk, Jr, och E. B. White

Det tycker jag är så bra, att jag egentligen borde skriva av det, klippa ut det och klistra in det först i alla mina anteckningsböcker!

2 kommentarer:

Annika sa...

Åh, tack för tipset. Jag har en del sådana här böcker men jag har alltid plats för fler.

Creutz sa...

Jo, vissa typer av böcker kan man sällan få för många av.