måndag 18 januari 2010

Expressen-upplagan

Så har vi samlat på oss Nationalencyklopedins Expressen-upplaga. Tjugo behändiga band som pryder sin plats. Jag hörde nån gång att f.d. utrikesministern Jan Eliassons far var mycket allmänbildad. Eller om det nu var f.d. statsministern Göran Perssons far. Han ska ha studerat något gammalt uppslagsverk från pärm till pärm. Det lär väl ha varit hans utbildning.

Nu får man all information man kan tänkas behöva eller inte behöva via Google och Wikipedia. Likt förbannat är det nåt särskilt med uppslagsverk. Så jag ångrar inte att vi lagt ut pengar på Nationalencyklopedins Expressen-upplaga. Vem vet, kanske jag till och med får för mig att läsa igenom verket volym för volym? –

5 kommentarer:

Kung Kokos sa...

jag läste nån gång när göran persson sa att hans familj bara hade två böcker när han var barn: första bandet av något uppslagsverk (som de hade fått gratis i något erbjudande) samt "lars hård".
om du vill ha hela historien så kanske den står i din nationalencyklopedi under EFTERHANDSKONSTRUKTION

Creutz sa...

Du har rätt, jag har fel. Det tror att det var, vid närmare eftertanke, Jan Eliasson,som sa så... Justerar i inlägget...

Kung Kokos sa...

men medge att det känns lite väl bra att de bara ägde "lars hård". lite som att fredrik reinfeldt skulle säga att den enda boken som fanns i hans barndomshem var typ "the wealth of nations"

Camilla Grepe sa...

Jag hittade Alf Henrikssons Vägen genom A i unga år. Detta resulterade i omedelbar kärlek och en livslång frustration över att aldrig få läsa Vägen genom B, Vägen genom C, Vägen genom D...

Creutz sa...

Haha, ja, Henrikson är fenomenal. Jag fick i gåva för några år sedan Henriksons uppslagsverk över historiska personer i tre samlingsband, fastän jag har också sett dem i ett band per bokstav. Men det kanske inte är detsamma?