söndag 28 mars 2010

Klichéer

Klyschor är språkets nervösa tics. Låt oss försöka undvika dem... På nätet hittar man givetvis mängder efter en Google-sökning på just »klyschor«. Några exempel, som en begynnelse till en svart lista:

– Inte för att skryta, men...
– Det finns inga dåliga väder, bara dåliga kläder.
– Det är aldrig ens fel att två träter.
– Antingen hatar man den, eller så älskar man den.

Wikipedias definition av klyscha fungerar utmärkt:
»Kliché eller klyscha är ett språkligt uttryck som har använts så mycket att det slitits ut och endast används av slentrian eller vana.«
Följaktligen är klichén en formulering som stagnerat, som säger något som är självklart. Jag vet mycket väl att jag emellanåt slänger ur mig en sån plattityd, istället för att – vilket hade varit bättre – vara tyst. Jag ska försöka med detta: antingen att tiga istället för att säga något klichéartat, eller att formulera mig radikalt annorlunda.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Nej, nu är det väl dags att tänka på refrängen! :)

Klasse sa...

Jag säger inget, så har jag ingenting sagt.