söndag 11 juli 2010

Bokrecension: Day by Day Armageddon

Day by Day Armageddon är en zombieroman skriven av J. L. Bourke.

Jag får känslan av att jag ser en välgjord amerikansk miniserie när jag läser Day by Day Armageddon. Spänningen hålls hela tiden i gång, och det är, som jag tidigare skrivit om, något djupt lockande i läsandet av civilisationens sammanbrott och de få överlevandes kamp för att fortsätta hålla sig vid liv.

Huvudperson i boken är berättarjaget, och formen för texten är dennes dagboksanteckningar. Vi får följa honom från det att han uppmärksammas på en mystisk sjukdoms utbrott i Kina, till dess att sjukan visar sig vara – naturligtvis – zombiesjukan! De döda börjar leva igen, och de som infekterats genom bett dör snart och återuppstår sedan som levande döda. Och det går fort. Sjukdomen sprids och snart befinner sig berättaren i sitt förstärkta hus med zombies springandes vandrandes förbi utanför på gatan.

Zombiesarna är som de ska vara: långsamma, ruttnande och omänskliga. Möjligtvis anar man en alltmer stigande intelligens hos dem, allteftersom berättelsen fortsätter: de blir lite modigare med att gå ner i vatten, de brukar nån gång redskap, de rör sig något fortare. Inomberättsliga förklaringar finns dock även till detta.

Huvudpersonen, liksom författaren, är militär. Han har överlevnadsskills, och tillsammans med en allt större men fortfarande liten grupp överlevare tar han sig från plats till plats, där de kan hålla ut ett tag, innan de drar vidare. Vid berättelsens slut (spoilervarning!) har de sökt skydd i en underjordisk militäranläggning som de något osannolikt snubblar över. Och där tar berättelsen slut, i väntan på den uppföljare, som jag redan beställt.

Day by Day Armageddon är en bra spänningsroman. Den är mycket lättläst. Nog tycker jag att världen överrumplas väl snabbt av zombieinvasionen, och att väl få människor verkar ha klarat sig. Och den där militäranläggningen – ja, det är väl kanske lite väl lägligt att den dyker upp. Men man går med på det. I alla fall om man som jag är förtjust i genren. – Berättelsen kompletteras av foton och klotter, allt för att höja känslan av autentisk dagbok: nå, jag hade klarat mig utan dessa autenticitetshöjande effekter – texten i sig räcker.
– – –
Day by Day Armageddon, J. L. Bourne, Pocket Books 2009. ISBN: 978-1-4391-7667-2.