torsdag 5 augusti 2010

Bokrecension: Väninnan

Väninnan: Rapport från Rosenbad är skriven av Eva Franchell.

Jag förstår att Franchell måste ha känt ett oerhört behov av att skriva av sig, att ge sitt unika perspektiv på Anna Lindh och arbetet i regeringens innersta vrår. Franchell är ursprungligen journalist, och arbetade några år på Rosenbad, exempelvis som Anna Lindhs pressekreterare mellan 1994 och fram till 2000. Så Franchells perspektiv på maktapparaten är värdefullt och upplysande.

Väninnan
är en avslöjande bok, utan några större skandaler. Ministrar passerar förbi, och framstår visserligen mer som vanliga människor, än de skal av folk vi ser i teve; Göran Persson framstår som makthavare, som gärna tuggar på godis när han flyger, eftersom han får ont i öronen annars. Jag hade överlevt utan den informationen, men iakttagelser som dessa är värdefulla för att förmänskliga de politiska gestalterna. Pär Nuder framstår mest som en frustrerad lillebror till Göran Persson, som aldrig riktigt får lov att visa framfötterna. Thomas Bodström är advokaten som rekryteras som justitieminister av Göran Persson och blir en ny stjärna på den socialdemokratiska himlen.

Väninnan handlar om alla dessa personer. Men främst om Anna Lindh, som Franchell beskriver som en mycket allvarlig människa. Franchell retar sig till och med på den bild av en leende Lindh som ställs fram vid en minnesstund efter att hon avlidit: sådan var inte Anna Lindh. Efter att Franchell lämnat Rosenbad för att jobba på TV4 behåller hon kontakten med Anna Lindh; de blir väninnor som skickar sms till varandra, och drömmer om att åka på semester tillsammans. De tar fikor på stan och går och shoppar. Och Franchell är med Anna Lindh på NK den 10 september 2003, när Mijailo Mijailović sticker en kniv i utrikesministerns mage.

Men Väninnan är alltså inte en bok som enbart handlar om den dagen. Tvärtom är det en skildring på rapp och medryckande prosa – det märks att Franchell är journalist i grunden – om hur livet kunde te sig på regeringskansliet. Det är en bok om kamper mellan olika schatteringar inom Socialdemokraterna. Det är en bok om olika ministrars styrkor och svagheter. Och det är en bok om hur regeringen hanterar kriser, såsom Estoniakatastrofen, Göteborgsbranden, Tsunamin – sett inifrån. Det är en bok om maktspelet.

I boken finns många repliker anförda, som Franchell inte varit med när de sagts. Franchell beskriver detta sätt att skriva, som att hon anser citaten sannolika, »men säkert inte helt exakta«. Som källtext funkar naturligtvis inte en text av detta slaget i de passager där replikerna är fiktiva: men de beskriver fint Franchells egna uppfattningar av vad de olika makthavarna, enligt henne, kan ha tänkas sagt i olika sammanhang.

Väninnan är Franchells personliga berättelse. Ingen människa som är intresserad av svensk politik eller svensk samtidshistoria borde låta bli att läsa den.
–––
Väninnan: Rapport från Rosenbad, Eva Franschell, Bonnierpocket 2010. ISBN: 978-91-7429-040-0.