torsdag 7 oktober 2010

Mer de Sade från Vertigo

Markis de Sade
1740-1814
Porträtt av Charles Amédée Philippe van Loo från år 1760.

Fick i dag på posten Markis de Sades Juliette, del III och IV. Det är som medlem i Vertigos Stormtrupper, som jag före utgivning och till mycket förmånligt pris får tillgång till verket. Del I och II har jag fått mig tillskickat sedan tidigare.

Markis de Sades böcker är fascinerande, inte minst dessa två böcker – som jag hoppas följs av de delar som återstår, om Justine, Juliettes syster. Och förhoppningsvis i samma undersköna och exklusiva utförande: tygklädda, med ett band för att hålla ordning på var man är nånstans, och fin typografisk utformning. — I böckerna blandar de Sade sexuella eskapader med nihilistiskt filosofiska utläggningar i dialogerna på ett effektivt sätt. Jag börjar nu läsa Juliette, del I och II igen; jag började förut, men kom av mig. Det är dags igen, denna gången med märkpenna till hands.

0 kommentarer: