onsdag 26 januari 2011

Bokhandeln Röda korset

Var förbi ett av mina favoritställen här i stan för att hitta billig, högoktanig litteratur: Röda korset.

I dagens kasse återfanns efter mitt utträde från affären följande volymer:

– Manon Lescaut, Abbé Prévost
Så fann jag Livingstone, H. Morton Stanley
Berättelser ur min levnad, Vilhelm Moberg
Farväl till vapnen, Ernest Hemingway
Lysande utsikter, Charles Dickens
Den gamle och havet, Ernest Hemingway

Summa summarum för dessa inköp: 40 kronor... Ungefär som en ny pocketbok, alltså.

Mina böcker får gärna vara gamla. Jag gillar den patina de får av att redan vara genomlästa en eller flera gånger. Nån understrykning här eller där, eller nån anteckning i marginalen, skadar knappast läsupplevelsen. Snarare sätter de mig – i någon mening – i subtil kontakt med tidigare läsare, vare de sen annars hur anonyma som helst.

2 kommentarer:

fabucjonas sa...

Det var ingen dålig skörd, och jag delar din åsikt om böcker som varit runt en del så att det syns på dem. Tidigare ägares namn, anteckningar i marginalen man sen kan göra egna kommentarer på..

Creutz sa...

Indeed. Och med begagnade böcker, för såna priser, har man ju också möjlighet att chansa lite mer. T.ex. var Gore Vidals "Julianus" – recenserad härförliden – ett sådan titel, som jag chansade på. Och det visade sig vara en bok av toppklass.

Enna gött.