måndag 21 mars 2011

Fragment: Rökpaus

Röker på balkongen. Jag har fäst en liten lampa på anteckningsboken, så att jag ser att skriva. — Det lyser i många fönster i höghusklossarna på andra sidan kullen, varpå träden växer. — En bil mullrar förbi nere på vägen. Vår bil står grå och stilla på parkeringen — just där den står: för sig själv. — Någon med en liten väska går på trottoaren. — Jag ser ingen måne, men anar molnen, upplysta underifrån av Borås. Och i munnen den pappersartade smaken av cigaretten. — Balkongdörren gnisslar när den rör sig med vinden. Det är lite varmare ute än vad det varit, men filten är mjuk och varm omkring mig. — Femton tändare ligger inom räckhåll. Två lyktor står på bordet, men ingen av dem brinner. — En bil far förbi, och ytterligare en. — Jag fimpar i uppochnedvänd kruka, och lägger locket över hålet. —

0 kommentarer: