fredag 8 april 2011

Fragment: Konstruktion III

En man i rött plockar upp äpplen och placerar dem på sin plats under speglarna. Jag lutar mig mot en charkdisk, och skriver med handen som underlägg. Mannen i rött plockar upp de sista äpplena och tar upp lådorna som rymt äpplena i famnen. Han försvinner ut genom en dörr lite längre bort. (Jag undrar var de gör av alla dessa lådor, när de blivit tomma?) En mycket gammal man går långsamt fram till tomaterna. Han har ojämnt skägg, och i nacken sticker grå, krulliga hårstrån upp över kragen. På huvudet en keps. På kroppen en urtvättad jacka. Den gamle mannen känner på tomaterna. Plockar upp en, lägger i påsen. Plockar upp en till. En droppe samlar ihop sig under hans näsa, och faller i en sträng ner mot tomaterna, och försvinner mellan dem. Han märker det inte. En kvinna skyndar förbi. Hon håller en unge i handleden: drar liksom fram den lille grabben, som verkar vara nån helt annanstans i tankarna. »Vi ska ha gurka också«, säger hon. De passerar den gamle mannen, som nu, oändligt långsamt, knyter plastpåsen med tomaterna. — En förmiddag i affären.

2 kommentarer:

fabucjonas sa...

Bra. Jag tror jag gillar denna text mest av de jag sett av dig hittills.

Creutz sa...

Tack.