lördag 28 maj 2011

Fyndplats Dalsjöfors

En vän rekommenderade mig att besöka Gärdhems Secondhandbutik i Dalsjöfors, strax utanför Borås. En annons i tidningen gjorde gällande, att de skulle ha halva priset på sitt boksortiment. Nå, så vi åkte dit, kamraten och jag.

Åh, herregud.

Vad många böcker! Och nog för att priserna var billiga redan när de hade sitt vanliga pris, men nu — halva priset! Och böcker på golvet, böcker i hyllor, böcker i ställningar, böcker upp mot taket, böcker bakom böckerna... I dag nöjde jag mig emellertid med att fylla en korg. Följande titlar fick jag med mig hem:
J. L. Runeberg: Fänrik Ståls sägner
Levnadsvisdom från alla tider
Olof Lagercrantz: August Strindberg
Olof Lagerkrantz: Ett år på sextiotalet
Tove Jansson: Lyssnerskan
Honoré de Balzac: Byprästen
Nikos Kazantzakis: Kristi sista frestelse
Alf Henrikson: Svensk historia, volym I och II.
Alf Henrikson: Hos etruskerna
Sten Karling: Kyrkorna i Borås och Brämhult
Gustaf Markving: Kyrkorna i Sjuhäradsbygden
Émile Zola: Nana
Homeros: Odysséen
Hjalmar Bergman: Farmor och vår Herre
Staffan Björck (red.): Världens bästa tal i urval
Viktor Rydberg: Singoalla
Viktor Rydberg: Fribrytaren på Östersjön, volym I och II
Viktor Rydberg: Valda dikter
Viktor Rydberg: Vapensmeden
Viktor Rydberg: Den siste Atenaren, volym I och II
Pär Lagerkvist: Dvärgen och Barabbas
Erik Axel Karlfeldt: Samlade dikter
Så vad betalade jag för de här tjugofem böckerna? Summa 135 kronor. —

Återigen har jag således fått mig bevisat, att böcker handlas med fördel begagnade. Och jag har fått ett nytt ställe att söka böcker på, vid sidan av Röda korset, — Gärdhems Secondhandbutik.

2 kommentarer:

Bokfetischist sa...

Fy vad orättvist, jag vill oxå fynda kvalitetslitteratur.

Creutz sa...

Åk till Dalsjöfors! :)