måndag 10 oktober 2011

Fragment: Söndagshandla — Konstruktion VI

Vi åkte och söndagshandlade. Det är bland det värsta jag vet; det är likväl nödvändigt. Så medan jag lät min sambo sköta allt det praktiska, strosade jag omkring: först bland pappersvarorna (samma pennor, block och kalendrar som vanligt), sen bland cd-skivorna (samma samlingsalbum av Leonard Cohen, Elvis Presley och Ramones som vanligt), och sist dvd-filmerna (samma... som vanligt).

Men bland alla gula, taggiga lappar med skrikande text (rea! begränsat antal! ta 3 betala för 2!) och arméer av gummistövlar, konserverade svampar och annat umbärligt, stannade jag till och tittade på golvet.

Det hade jag inte gjort förut.

Golvet består av gråvita plattor, kanske två handsbredder i kvadrat. Däremellan svartgrå cement. Det är smutsigt överallt, smutsigt och slitet och plattorna skulle antagligen se precis lika smutsiga ut, efter att ha blivit sköljda med vad man nu sköljer hårda, gråvita golv med. Så lade jag märke till, att med jämna mellanrum, var cementen i det smala utrymmet mellan plattorna något bredare än annars.

Hade jag gjort vad jag borde gjort, så skulle jag satt mig just där, så att mammor med stripigt hår och mjukisbyxor fått vika undan med sina överlastade kundvagnar, och helgjobbande grovarbetare med självscanningapparater hade väckts ur dagdrömmar om sommarstugor, för att titta på mannen med basker på huvudet som satt och tittade på golvet.

Men det gjorde jag naturligtvis inte. Jag gick vidare och snart tänkte jag inte mer på golvet, gråvitt, smutsigt, och emellanåt förstärkt med extra cement. Det kändes plötsligt viktigare att få med sig lite choklad till bilen.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Vilken tur att din sambo sköter allt det praktiska så den stora filosofen får gå omkring och betrakta och slutligen bli belönad med choklad.
/Frida Wahlberg

Anonym sa...

Förstår nu, av "fragment" att döma att det är en litterär text. Slarvigt av mig. Oavsett så hedrar det verkligen inte karaktären.
/Frida W.

Creutz sa...

Nå, texten är visserligen en konstruktion, men visst stämmer den i nån mån in på mig. Men min pojkvän och jag fördelar våra sysslor mellan oss, så det är knappast ett problem: han är gourmand, så jag tror inte det vore särskilt lyckligt om en hotdogsälskande, yoghurtdrickande person som jag själv skulle gå och välja efter eget mathuvud.

Kort sagt: jag tror inte att Frida Wahlberg vet tillräckligt om vår familj, för att uttala sig nedsättande om hur vi fördelar våra sysslor.