tisdag 22 november 2011

Citat: ur Goethes Faust

"Dr. Fausto", Jean Paul Laurens. Detalj.

Ur Faust, av Johann Wolfgang von Goethe. Faust talar.
"Habe nun, ach! Philosophie,
Juristerei und Medizin,
Und leider auch Theologie
Durchaus studiert, mit heißem Bemühn.
Da steh ich nun, ich armer Tor!
Und bin so klug als wie zuvor;"
* * *
"Ack, nu har jag läst filosofi
och medicin, juristeri,
och dessvärre också teologi
från början till slut, med frenesi
Och ändå är jag lika klok
som jag var förut, stackars tok!"
(tolkning: Britt G. Hallqvist)
* * *
"Så har jag, ack! med glödande flit
i grund studerat filosofin
och medicinen, juristerit
och även, tyvärr, teologin
och står här nu nätt opp så klok
som jag var förut, stackars tok;"
(tolkning: Viktor Rydberg)

2 kommentarer:

Anonym sa...

Brittas tolkning var bäst.

Creutz sa...

Den låter onekligen mer flytande i våra 2000-talsöron. Så var ju Hallqvist ett språkgeni av sällan skådat slag; även om också Rydberg var en begåvning av Guds nåde.